Jaki dział astronomii interesuje Cię najbardziej?

W serwisie AstroNet znalazłem powyższą sondę, zagłosowałem oczywiście na badania Układu Słonecznego i… Z pewną przykrością zobaczyłem wyniki. Mój faworyt jest drugi od końca… Ech ;) Ale po kolei.

Osoby biorące udział w sondzie nie są przypadkowe – jak mogłoby to być w przypadku umieszczenia sondy na którymś z portali tj. onet czy gazeta – to ludzie na tyle zainteresowani astronomią, że znaleźli taki niszowy serwis. Z tego wynika, że podział głosów może dobrze oddawać zamiłowania pasjonatów astronomii. Troszkę dziwi mnie tak wysokie 26% dla zainteresowania wszystkimi aspektami astronomii i 23% dla obserwacji nieba. Ale po dłuższym zastanowieniu dochodzę do wniosku, że to ja jestem raczej w tej materii specyficzny :) Lubię specjalizację, jestem nie tyle wybredny, co wiem co mi się podoba a co nie. Jeśli gry to strategiczne, jeśli książki beletrystyczne to science fiction itd. Ci co wybierają wszystkie aspekty astronomii takich sprecyzowanych zainteresowań nie mają – ot, nie wszyscy myślą tak jak ja, i w sumie to dobrze. A obserwacje nieba? Przecież to największa atrakcja astronomii dla zwykłych ludzi! Móc zobaczyć i nazwać gwiazdy, zobaczyć planety i naszą galaktykę Drogę Mleczną – na własne oczy (na prawdę można je zobaczyć bez żadnych dodatkowych urządzeń!) – to przecież wielka frajda. Astronomia to jedyna dziedzina nauk ścisłych, którą mogą uprawiać na światowym poziomie nawet amatorzy! Nic więc dziwnego, że ten punkt otrzymał 23 %… Ale przypomniałem sobie o tym dopiero myśląc nad wynikami sondy.

Loty i technologie kosmiczne są jednak również częścią Planetes – bez tego nie byłoby mowy o badaniach Układu Słonecznego na tak wielką skalę. I chodzi tu przede wszystkim o wyniki naukowe niezliczonych już sond kosmicznych. Z Ziemi dostrzeglibyśmy o wiele mniej. Tak więc 20 + 9 daje nam… aż 29% i pierwszą lokatę.

Moje zainteresowania skupiają się zatem wokół badań Układu Słonecznego wszelkimi dostępnymi metodami (w tym załogowo) jak i powstałą poprzedniej dekadzie dopiero, astronomią pozasłonecznych układów planetarnych. Nie ma więc chyba dla tak sprecyzowanych zainteresowań lepszej nazwy jak Planetes – wędrowcy, czyli planety. Badania tak straszliwie odległych od nas galaktyk i samego wszechświata są po prostu dla mnie za dalekie. Ale jak coś na prawdę ważnego się w tych dziedzinach wydarzy to na pewno tego nie przegapię.

Na koniec dwie ciekawostki:

  • Noszę się z zamiarem rozpoczęcia cyklu wpisów o planetach Układu Słonecznego. Od Merkurego począwszy na Neptunie skończywszy. Potem druga runda – najciekawsze księżyce. Skłonił mnie do tego mój jeden malutki wpis: 8 planet Układu Słonecznego – jest najpopularniejszy na całym blogu i wciąż dochodzą do niego zapytania z wyszukiwarek. Mimo, że w Wikipedii jest właściwie wszystko opisane to ludzie albo o tym nie wiedzą albo im to nie wystarcza. Dam więc im jeszcze więcej niż w „suchej” wikipedii: tapety, filmiki z YouTuba i osobiste, emocjonalne opinie i komentarze :)
  • Powyższą grafikę podsumowującą wyniki z sondy wykonałem w dwóch niezwykle wysublimowanych technicznie i kosztujących zyliony dolarów programach: MS Paint i Google Docs & Spreadsheets. Niezły efekt, nieprawda? ;)

2 thoughts on “Jaki dział astronomii interesuje Cię najbardziej?

  1. No, ja bym też zagłosowała na badania. Nie mogę ludziom darować, że tyle wydają na zbrojenia, a tak mało na badanie świata, w którym żyja…

  2. Jeszcze tych danych nie sprawdziłem, ale z tego co gdzieś przeczytałem, Stany Zjednoczone co roku na wojsko wydają 700 miliardów (!) dolarów, a na NASA… tylko 16. I to badania kosmosu są takie drogie?

Skomentuj

